Company Logo
slide 1 slide 2 slide 3
1216391
Сьогодні
Вчора
Цього тижня
Цього місяця
За весь час
130
111
608
3849
1216391

Ваш IP: 3.80.131.164
Сьгодні: 2024-03-28 21:19:55
Visitors Counter

Орієнтовна програма та  методичні рекомендації

з навчання логічних ігор дітей дошкільного віку

 

 

 Програма «Інтелектуальні ігри в дошкільному віці»

 

 І. Пояснювальна записка

        Сучасні тенденції розвитку суспільства висувають на перший план посилення інтелектуального потенціалу суспільства, виховання творчої особистості, здатної на відміну від людини - виконавця, самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення. 

        Проблема ускладнюється тим, що вона далеко не вичерпується одним неперервно наростаючим об'ємом знань. І якщо рухатися з тим, що знання потребують постійного поновлення, що доля розумової праці і творчої діяльності людей майже всіх професій має тенденцію росту прискореного, це значить, що творчі здібності людини слід визнати найбільш суттєвою часткою її інтелекту, а завдання його розвитку - одним з найважливіших у вихованні людини майбутнього. Про це відзначено в державних документах щодо виховання дітей та молоді.

         Розкриття творчого інтелектуального потенціалу дитини стане можливим тоді, коли будуть створені оптимальні умови для реалізації цього потенціалу, починаючи з раннього віку.

      Результати сучасних наукових досліджень головного мозку дитини, її нервової системи в цілому свідчать про те, що кожна здорова дитина, народжуючись, володіє колосальними можливостями розвитку всіх видів людської діяльності. І якщо фізичний розвиток значною мірою залежить від терміну початку, методів і умов розвитку дитини. 

        Основним видом діяльності дитини вважають гру. Саме в ній проявляються й розвиваються різні сторони особистості дитини, задовільняються різні інтелектуальні й емоційні потреби, формується характер. У результаті інтелектуальної діяльності під час ігор активізується мислення дитини, знаходження різних способів виконання певного завдання. Логічні ігри сприяють цілеспрямованому інтелектуальному розвитку дитини, починаючи з раннього віку, суттєво впливають на підвищення ефективності навчання в школі. 

          Програма «Інтелектуальні ігри в дошкільному віці» розрахована на дітей середнього та старшого дошкільного віку (4-6 років).      

       Метою навчання дітей в Школі інтелектуальних ігор є розвиток творчої особистості, формування інтелекту дитини, залучення до різних видів діяльності, де задіяні фізичний, психічний, соціальний потенціали, завдяки логічним іграм: Го, отелло, рендзю, cтратегія, шахи, шашки, розвиваючі ігри Нікітіна.

         Вищеназвана мета може бути досягнута шляхом реалізації наступних завдань. 

Перший рік навчання

«Го»

1. Розміщення камінців на ігровій дошці 9x9.

2. Оточена каменів, обов'язкове зняття оточених каменів.

3. Побудова ланцюжків каменів.

4. Оточення ланцюжків, обов'язкове зняття оточених ланцюжків.

5. Захист окремих каменів та ланцюжків.

6. Визначення території.

7. Розв'язання дидактичних завдань.

«Рендзю»

1. Розміщення каменів на ігровій дошці.

2. Побудова горизонталей, вертикалей, діагоналей з п'яти камінців.

3. Розв'язання ігрових задач.

«Отелло»

1. Вміння знаходити центр дошки 4 х 4, 6 х 6.

2. Розміщення фішок у початковому положенні.

3. Поняття «посередині».

4. Розв'язання ігрових задач.

5. Гра в «Отелло» на дошці 4 х 4.

«Шашки»

1. Початкове розміщення шашок на дошці.

2. Хід шашок, зняття.

 «Шахи»

1. Чорні і білі поля.

2. Побудова горизонталей, вертикалей, діагоналей на шаховій дошці.

3. Назви шахових фігур, їх розміщення на дошці.

4. Хід тури, офіцера, королеви, короля, пішака.

5. Розв'язування простих шахових задач.

Розвиваючі ігри Нікітіна

Кубики «Склади візерунок»

1. Побудова доріжок, квадратів, сходинок з 4-х кубиків.

2. Складання візерунків з 4-х кубиків.

3. Складання простих візерунків з 9 кубиків.

4. Складання простих візерунків з 16 кубиків.

5. Придумування власних візерунків з 4, 9, 16 кубиків.

6. Малюнок за складним візерунком.

Кубик Soma

1. Знаходження подібних фігур.

2. Побудова простих моделей з двох частин.

3. Побудова простих моделей з 3, 4 частин.

4. Придумування власних моделей.

Лото

1. Порівняння малюнків як в цілому, так і за частинами.

2. Знаходження логічних зв'язків між малюнками та частинами малюнків.

3. Вміння описувати порівнювані предмети, обґрунтовувати власну точку зору.

Другий рік навчання

«Го»

1. Гра в Го на дошці 9x9.

2. Визначення «території».

3. Визначення «живих» і «мертвих» каменів.

4. Підрахунок очок. Визначення переможця.

«Отелло»

1. Гра на дошці 6 х 6, 8 х 8.

2. Визначення сильних і слабких полів.

«Рендзю»

1. Правила гри «п'ять вряд».

2. Гра на дошці 9x9.

«Шашки»

1. Правила гри в шашки.

2. Гра в шашки на звичайній дошці.

3. Визначення сильних і слабких позицій.

«Шахи»

1. Хід коня. Розв'язання ігрових задач з конем.

2. Розв'язування ігрових задач з королевою, королем, турою, офіцером, пішаком.

3. Гра в шахи.

«Стратегія»

1. Розміщення фігур на ігровому полі.

2. Хід. Бій. Зняття.

Кубики Нікітіна «Склади візерунок»

1. Викладення складних візерунків з 4, 9, 16 кубиків.

2. Придумування власних візерунків з 9, 16 кубиків.

3. Побудова малюнка за візерунком.

Кубик Soma

1. Побудова моделей з 2, 3, 4 частин.

2. Придумування власних моделей.

Лото

1. Знаходження   логічних   зв'язків   між   предметами   і частинами   предметів: встановлення залежностей та закономірностей.

2. Комбінування, тобто вміння утворювати нові комбінації з нових елементів, деталей, предметів.

3. Вміння знаходити помилки та недоліки, виправляти та випереджувати їх.

II. Методичні рекомендації

        Гра повинна приносити радість і задоволення дитині. Тому, зацікавлюючи дитину грою, не варто примушувати її грати, не перенасичувати ігровою діяльністю. Розвиваючі ігри - ігри творчі, тому всі завдання діти повинні виконувати самостійно, обов'язково починати з посильних задач або з елементарних її компонентів. Бажано пожвавлювати гру казкою чи розповіддю, давати «імена» візерункам, моделям, фігурам. Обов'язково хвалити малюка за успіхи, у разі невдачі підбадьорювати. Створювати в грі невимушену обстановку, не обмежувати активність. Коли складання візерунків чи моделей уже засвоєно, переходити до придумування нових.

        Вивчення логічних ігор варто починати з кубиків Нікітіна «Склади візерунок», грою «Мавпочка». Заняття доцільно проводити у формі змагань, переможців нагороджувати дипломчиками. Складні візерунки варто викладати індивідуально за схемами в таблицях. Цикл занять по складанню візерунків з кубиків Нікітіна варто закінчувати конкурсом малюнків за складеним малюнком, організувати виставку кращих малюнків.

      Викладання моделей з кубика Somaрозвиває в дітей об'ємне мислення. Для кращого ознайомлення з окремими частинами куба варто почати заняття з довільного викладення моделей. Викладання простих моделей варто проводити з групою дітей у вигляді змагань. Складні моделі доцільно складати за схемою.

        Трудність у вивченні гри «Го» для дітей середнього віку полягає у викладанні камінців на ігрову дошку. Тому варто активізувати цю роботу іграми «Садимо город», «Прикрашаємо квітничок», «Ловимо мишку», придумуванням казочок з використанням каменів та дошки як казкових героїв. Правила гри вводити варто поступово. Для дітей старшого віку доцільно запровадити рейтинг. Це пожвавлює бажання грати в цю гру, дозволяє брати участь в змаганнях.

        Вивчення гри рендзю потрібно починати з викладання горизонтальних, вертикальних, діагональних ліній. Поняття «вилки» для дітей середнього та старшого віку не вводити.

        Вивчення гри «Отелло» слід починати з дошки 4x4. Поняття «посередині» діти засвоюють під час розв'язування ігрових задач.

        Гру «Стратегія» варто почати вивчати з дітьми старшого віку. Особлива складність полягає у вивченні назв фігур та їх сили, тому ознайомлюватись з ними треба поступово в процесі гри.

        Заняття по вивченню ігри «Лото» рекомендується проводити у вигляді змагань. Під час роботи над викладанням логічних напрямків потрібно звернути увагу на вміння описувати порівнювані предмети, обґрунтовувати власну думку.

        Вивчення ігор є складним процесом, тому дуже важливо довести до свідомості дітей, що досягнення спортивного успіху можливе тільки за умови наполегливості та працьовитості.

 

 

IV. Зміст програми

Перший рік навчання

ТЕМА 1. Го

Відомості про гру. положення дошки між партнерами, підготовчі вправи. Виставлення каменів на перетини ліній («Побудуй лінії»). Оточення каменя, зняття («Квіточка»). Степені свободи одного каменя («Впіймай мишку»). З'єднання каменів у ланцюжки («Хоровод камінців»). Степені свободи ланцюжків. Оточення ланцюжка камінців («Впіймай мишок»). Розв'язування ігрових задач. Правила гри. Гра в Го на дошці 9x9. Поняття «території» («Чий більший город?»). «Живі» і «мертві» камені. Закінчення партій. Підрахунок очок.

ТЕМА 2. Рендзю

Розповідь про гру. Виставлення каменів. Побудова горизонтальних, вертикальних ліній з 5 каменів. Розв'язування ігрових задач. Гра «п'ять в ряд».

ТЕМА 3. Отелло

Відомості про гру, положення дошки між партнерами. Початкова позиція фішок. Поняття «посередині» Підготовчі вправи. Гра на дошці 4x4.

ТЕМА 4. Шахи

Розповідь про гру, казка «Цікаві пригоди шахової дошки». Шахова дошка, її положення між партнерами. Чорні і білі поля. Горизонталь, вертикаль, діагональ («Відгадай лінію»). Шахматні фігури («Чарівний мішечок»). Положення шахових фігур на шахматній дошці. Тура, початкове положення, хід, зняття. Дидактичні завдання з турою («Зніми зірочку», «Водій», «Лабіринт», «Знайди найкоротший шлях). Офіцер. Королева. Король. Пішак. Розв'язання шахових задач.

ТЕМА 5. Шашки

Початкова позиція шашок. Хід. Зняття. Гра «Віддай шашку під бій».

ТЕМА 6. Кубики Нікітіна «Склади візерунок»

Побудова найпростіших візерунків з 4 кубиків: доріжок, квадратів. Гра «Мавпочка». Викладання візерунків з 4 кубів: ромби. Викладання простих візерунків з 9 кубів. Викладання найпростіших візерунків з 16 кубів. Придумування власних візерунків. Малюнок за складеним візерунком. Конкурс малюнків. Естафета із складання візерунків. Змагання з викладання візерунків.

ТЕМА 7. Кубики Soma

Довільне викладання моделей з частин куба. Гра «Знайди таку ж». Складання найпростіших моделей з 2-х частин. Складання найпростіших моделей з 3-х частин. Змагання.

ТЕМА 8. Лото

«Зоологічне лото». «Що де росте?». «Хто де живе?». «Професії». «Форма і колір». «Доміно в картинках».

Другий рік навчання

ТЕМА 1. Го

 Повторення правил гри. Гра на дошці 9x9. Атарі - Го. Порятунок каменів. Вихід з під атарі. Поєднання та розрізання каменів. Позиція по-боротьбі. Заборонні ходи (самовбивчі ходи, що ведуть до повторення позицій на дошці). «Неправдиві» очі. ..Живі» та «неживі» групи. Територія, захист території. Розв'язування дидактичних завдань. Змагання з гри Го на дошці 9х 9. Гра на дошці 13 х 13.

ТЕМА 2. Рендзю

Повторення правил гри. Розв'язування ігрових задач. Гра «п'ять в ряд» на дошці 9 х9. Гра «п'ять в ряд» на дошці 15х 15. Змагання.

ТЕМА 3. Отелло

Повторення правил гри. Сильні і слабкі поля. Гра на дошці 6x6. Змагання. Гра на дошці 8x8. Змагання.

ТЕМА 4. Стратегія

Розповідь про гру. Ігрове поле, розміщення фігур. Назви фігур, сила. Хід. Бій. Правила гри. Захист фігур. Гра в стратегію.

ТЕМА 5. Шахи

Шахові фігури, їх позиція на шаховій дошці. Кінь, хід, зняття. Дидактичні завдання з конем. Тура, дидактичне завдання («Перехитри патруля»). Офіцер, дидактичні завдання. Королева, дидактичні завдання. Король, шах, мат. Пішак, дидактичні завдання. Гра в шахи.

ТЕМА 6. Шашки

Правила гри. Хід, бій, зняття, захист. Гра в шашки. Змагання.

ТЕМА 7. Кубики Нікітіна «Склади візерунок»

Складання візерунків з 9 кубиків (квадрати). Складання візерунків з 9 кубиків (ромби). Викладення візерунків з 16 кубиків (предмети). Викладання візерунків з 16 кубиків (тварини). Викладення букв. Викладення цифр. Придумування власних візерунків. Малюнок за складеним візерунком. Конкурс малюнків. Естафета із складання візерунків. Змагання з викладення візерунків.

ТЕМА 8. Кубики Soma

Викладення складних моделей з 2 частин. Викладання моделей з 3-х частин. Викладання з 4-х частин. Змагання із складання моделей. Естафета із складання моделей.

ТЕМА 9. Лото

Логічні ланцюжки («Колір-форма»). Логічні ланцюжки («Встанови зв'язок»). Логічні ланцюжки («Порахуй»).

 

IV. Діагностика успішності навчальних досягнень учнів.

Після першого року навчання діти повинні приймати участь в конкурсах малюнків за власним візерунком, змаганнях, естафетах між дітьми одного віку в межах групи, садочка.

Після другого року навчання діти повинні приймати участь в змаганнях з шашок, з гри в Го, рендзю, отелло між групами садочка, між дітьми дошкільних закладів міста.

 

V. Література

1. Нікітін Б., Нікітіна Л. Ми та наші діти. К., 1989.

2. Накітін Б. Сходинки творчості. К., 1991.

3. Сухин Н.Г. Волшебные фигуры или шахматы для детей 2-5 лет: книга-сказка для совместного чтения родителей и детей.

М., 1994.

4. Шахматы: наука, опит, мастерство. Практическое пособие. Под ред. Злотника Б.А. М., 1980.

5. Никон Кимы. Го. Самая пленительная в мире игра. Введение. Том І. Япония, 1974 -95 с.

6. Аркадий Богацкий. Основи Го. Большой учебник игры Го в задачах и решениях. Том І, II. 2002-2003.

7. Франк Янссен, Аркадий Богацкий. Начало Го. Шаг за шагом. Книжка для начинающих. European Go Centre Amstelveen

the Netherlands. K., 1999.

8. Ляшенко Г.І. Фізіологічні особливості дітей дошкільного віку. К., 1982.

9. Кондратова В.В. Розумове виховання дошкільників. К.. 1979.

10. Кулачківська С.Е., Ладивір CO. Я - дошкільник: вікові та індивідуальні аспекти психологічного розвитку. К., 1996.

11. Развитие мышления и умственное воспитание дошкольника. (Под ред. Н.Н.Подьякова, В.Ф.Говорковой. М.. 1985.

 

 

 




Powered & Designed by SVS®.